دوشنبه, 27 آذر 1396

زیر پوست حوزه

پذیرش حوزه علمیه بدون آزمون ورودی

شنیده شده است علاقمندانی که نتوانسته اند در آزمون کتبی ورودی حوزه علمیه شرکت کنند می توانند با مراجعه به مدرسه مورد نظر و با موافقت مدیر مدرسه پذیرش شوند البته بشرط معدل نسبتا خوب و قبولی در آزمون شفاهی.


افزودن نظر » ادامه مطلب...

اخبــار حــوزه

آیت الله موسوی نژاد درگذشت

*آیت الله سید محمد موسوی نژاد (متولد دهم دیماه سال 1310 هجری شمسی) در مشهد به دنیا آمد پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح و چند سالی درس خارج فقه و اصول شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله میلانی، میرزاجوادآقا تهرانی و آیت الله مروارید حاضر شد سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در دروس مانند آیت‌الله العظمی خوئی و آیت الله العظمی شاهرودی شرکت کرد.   *وی در سال 1349 به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزاجوادآقا تهرانی مدرسه‌ علمیه‌‌ای در انتهای کوچه چهارباغ برای تربیت و تحصیل طلاب به سبک و سیاق متفاوت و منحصر به راه انداخت. طلاب فاضل و برجسته‌ای تحت مدیریت مستقیم ایشان در این مدرسه که بعدها به نام ایشان شهرت یافت مدارج علمی حوزه را در کنار درس اخلاق و عقاید و احکام گذرانده‌اند   *توجه به مسائلی اخلاقی و معنوی، انس با آداب، ادعیه و قرآن و اهتمام به نماز شب و نوافل در کنار توجه گسترده وخاص به دروس در کنار تحقیق و تفحص و...

معرفی کتاب

جریان‌های فکری در حوزه معاصر قم

«جریان یا جریان‌های فکری در حوزه معاصر کدام‌اند؟ ویژگی‌های آنها کدامند؟ چه کسانی آنها را نمایندگی می‌کنند؟ مبانی فکری این جریانها چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟ جریانهای فکری در حوزه معاصر در چه سطوحی فعالیت می‌کنند...


ادامه مطلب...

واقعیتی بنام طلبه های غیر ملبس

بیشتر از نصف طلبه هایی که در حوزه علمیه درس میخوانند لباس روحانیت نمیپوشند و برخی از آنان که میپوشند در گذر زمان لباس را زمین میگذارند، حوزه علمیه نگاه مثبتی یه این بخش از طلبه ها ندارد اما واقعیت این است که این بخش از طلبه ها وجود خارجی دارند و بیشتر از نصف جمعیت حوزه را نشان میدهند پس حوزه چاره ای جز پذیرش این ها ندارد.

 

نگاه حوزه به طلبه های غیر ملبس: حوزه علمیه طلبه های غیر ملبس را هر قدر هم فاضل و با تقوا باشند طلبه نمیشناسد، به طلبه های غیر ملبس مدرک علمی سطح سه و چهار نمیدهد، به آنها شهریه سطح سه و چهار نمیدهد. در فرهنگ عمومی حوزه علمیه نیز عمامه نگذاشتن ضد ارزش تلقی میشود از این رو به طلاب غیر ملبس بی اعتنایی میشود و در موارد متعدد آنها نادیده گرفته میشوند، خاطرم است یکی از دوستان طلبه غیر ملبس که تا دکتری در دانشگاه نیز ادامه داده بود با یکی از اساتید حوزه علمیه مواجه شد و آن استاد بگونه ای آن طلبه را تحقیر کرد که همه دوستان حاضر خجل شدند. ان استاد حوزه به ریش های کوتاه آن طلبه گیر داده بود، طلبه ای که در دانشگاه استادی موفق تلقی میشد ضمن آنکه در حفظ ارزشهای طلبگی نیز بسیار موفق بود. نگاه به طلبه های غیر ملبس بگونه ای است که گویا آنها مجرم هستند، در جمع های حوزوی عمامه وعبا تعیین کننده بخشی از جایگاه و شخصیت فرد شده است، اگر چه طلبه های جوان تر سعی در بیرون آمدن از این فرهنگ سفت و سخت دارند.

 

نگاهی به طلبه های غیر ملبس: با یک حساب و کتاب ساده سرانگشتی میتوان گفتطلبه های غیر ملبس بیشتر از نصف طلبه های حوزه علمیه را تشکیل میدهند که بدلایل گوناگون لباس روحانیت نمیپوشند، برخی از آنها اساسا حوزه علمیه را مرکزی علمی میدانند که آمده اند فارغ از لباس، علم دینی بیاموزند، برخی از آنها معتقدند لباس جایگاه خود را از دست داده است و اتفاقا بدون لباس بهتر میتوان دین را تبلیغ کرد، برخی نیز بخاطر فرار از محدودیت های لباس و فشارهای اجتماعی ترجیح میدهند لباس روحانیت نپوشند. اما برخی  از همین طلبه ها اهل درس هستند همه خوصیات یک طلبه خوب را دارند فقط لباس نمیپوشند از این رو این محرومیت ها را میکشند. بی مهریهای حوزه علمیه به طلبه های غیر ملبس باعث شده است برخی از آنها نیز بمرور از حوزه و روحانیت فاصله گیرند و گاه تبدیل به عناصری ضد حوزوی شوند،  حتی برخی از آنها که با بی مهری حوزه علمیه مواجه میشوند با مشکلات هویتی دس و پنجه نرم میکنند.

 

زمانه و تغییر اقتضائات: حوزه علمیه در پذیرش تحولات زمانه بسیار کُند عمل میکند، یعنی روالی محافظه کارانه دارد یعنی هر آنچه قدیمی تر باشد به سیاق حوزه خوش تر می آید روزگاری طلبه هایی که در دانشگاه درس میخواندند در حوزه علمیه بسیار تحت فشار بودند و بگونه ای جزء مجرمان فراری تلقی میشدند اما امروزه خود حوزه علمیه دانشگاه های حوزوی تاسیس کرده است و فارغ التحصیلان آن را دانش آموخته خود میخواند و به آنها افتخار میکند، امروزه بسیاری از طلبه های غیر ملبس همه ارزشهای طلبگی را قبول دارند و در زندگی خود آنها را رعایت میکنند، اهل تبلیغ هستند برخی از آنها از طریق مقاله و کتاب و فضای مجازی کارهای تبلیغی موثری انجام میدهند، برخی از آنها در دانشگاه ها تدریس میکنند و تاثیر مثبتی بر روی دانشجویان دارند، حتی برخی از این طلبه ها در ایام تبلیغی لباس روحانیت بتن میکنند و به تبلیغ میروند. باید پذیرفت که در همه جا نیازی به لباس روحانیت نیست.

 

حوزه علیمه و لزوم به رسمیت شناختن طلبه های غیر ملبس: حوزه علمیه هزینه های زیادی برای پرورش طلبه ها ارائه میکند این هزینه ها لزوما هزینه های مالی نیستند، نادیده گرفتن طلبه های غیر ملبس مانند آن است که حوزه علمیه نصف هزینه های خود را دور ریز کند، از این رو بهتر است حوزه علمیه با توجه به تحولات زمانه تاملی جدی در این زمینه انجام دهد، مگر جرم این طلبه ها چیست آنها هم درسشان را خوانده اند و هم مانند طلبه های ملبس شئونات طلبگی را رعایت میکنند پس چرا باید مورد بی مهری واقع شوند، پذیرش و به رسمیت شناختن طلبه های غیر ملبس اگر چه برای بدنه پیر حوزه علمیه سخت است اما واقعیتی است که وجود دارد، این بخش از طلبه ها از جانب طلاب جوان کم کم به رسمیت شناخته میشوند و بنظر میرسد بمرور حوزه علمیه چاره ای جز پذیرش این بخش از طلاب ندارد.  

 

                        تن آدمی شریف است بجان آدمیت          نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

 

نکته: من خودم ملبس هستم.

نظرات   

 
+3 #37 علی میگه 1394-01-11 13:12
اقا هرکی میره حوزه علمیه حتما باید ملبس بشه؟ آخه بعضیا میگن این همه سال نون امام زمانو خوردی حالا ملبس نمیشی .مگه تبلیغ دین فقط با ملبس شدنه؟ :o
----------
سلام حوزه برای ملبس شدن افراد اجباری ندارد اما در مقطع سطح سه حوزه مدرک فقط به کسانی داده میشود که ملبس باشند یا شهریه سطح سه نیز فقط به ملبسین داده میشود
نقل قول
 
 
+2 #36 علی میگه 1393-10-15 21:55
با سلام
البته باید در نظرداشت بعضیها واقعا مشکل دارند باید آنها را درک کرد طلبه ای را میشناسم همسرش ناراحتی اعصاب دارد همسرش اکثر مواقع سروصدا میکند یا موردی دیگر مشکلاتی خاص یا جسمی و غیره دارد به هر حال قطعا اگر همینها مشکل نداشتند از خدایشان بود همیشه ملبس باشند.
نقل قول
 
 
0 #35 بهشته میگه 1393-08-01 20:15
سلام وخسته نباشید.ببخشید من نگرانم شما ازمتنی که نوشتم خدای ناکرده برداشت بدی کرده باشید درسته من سوالی نکردم ولی یه چیزی بگید تامطمئن شوم منظورم را درست مهمیدید.البته من یادم نمیاد تو کدوم صفحه نوشتم اگه جواب بدید ممنون میشم.
نقل قول
 
 
+5 #34 عبدالله میگه 1393-05-26 17:56
جانا سخن از زبان ما میگویی
بنده هم مثل جنابعالی پس از گرفتن دیپلم در سال 75 وارد حوزه شدم. همواره از نفرات برتر و ممتاز بودم به اطف الهی. 5 سال سابقه تدریس دارم و ارشد روانشناسی! اما به قول شما کسی در حزه پشیزی برای من و امثال بنده قائل نیست. افرادی که روزی از شاگردان من بودند الان هم صاحب امکانات هستند. ولی بنده با قریب به 40 سال هنوز مستاجری و خانه به دوش و هزینه ها رو از راه مشاوره ساعتی تامین می کنم که گاهی کفاف اقساط و اجاره منزل رو هم نمیده....
از این لباس دیگه دل خوشی ندارم
نقل قول
 
 
+5 #33 سعید میگه 1393-05-02 18:18
آقا دمت گرم- حوزویان فقط به قشر جدید و مردم می رسند میگن دین اسلام برای همه چی برنامه دا ره و با بقیه خوبن اما با خودشون سیاست له کردن محرومیت دارن مگر طلاب اهل این کشور و حق بهره مندی از درآمد ومسکن و... ندارن کشور ما مگراسلامی نیست روحانیون شدن فحش خور تو خیابان ها و حوزه بلده بعد از ده سال مدرک بده اونم با اعمال شاقه ای کاش ما تو همون مساجد و هیئت می موندیم و این برخورد ها و تبعیض ها و بی برنامه گی ها را نمی دیدیم
نقل قول
 
 
+1 #32 م-غلامیان /مقیم قم میگه 1393-04-03 06:59
مردم عاملان تفرقه از هرجناحی باشند طرد می کنند و اثرات این نوع اقدامات در انتخابات گذشته می توان دید و بر روی افکار عمومی در آینده نیزتاثیرگذار خواهد بود.
مگر آیا تشکیلات مدیریت حوزه علمیه مقدسه قم
این توان و ساز وکار ومراحل اداری و.... را ندارد که با قانون شکنی ودهن کجی جناب آیت الله موسوی بجنوردی دیوار کج وبدعتی نو با ملبس کردن فرزند مکلای امام جمعه قبلی کرمانشاه
بنا نهاد گرچه معاونت آمار وبررسی حوزه علمیه قم برای سایر طلاب آموزشی راهکار قانونی ومحکمی جهت شئونات وزی طلبگی اجرا می کند اما برای جناب هادی زرندی که بدون داشتن شرائط اولیه تلبس، به بهانه جانشینی پدر؟! وجلوگیری از سقوط خیمه کوچک اصلاحات در کرمانشاه جناب موسوی بجنوردی او را ملبس کرد.چرا؟؟؟!!!
نقل قول
 
 
-2 #31 م-غلامیان /مقیم قم میگه 1393-04-03 06:58
باتوجه به موارد ذکر شده به نظر می رسد اصلاح طلبان کرمانشاه در زمان حیات حضرت آیت الله زرندی او را تصاحب نموده بودند و با رحلت ایشان به نحوی حس می کنند بنا بر این به صورت موقت به پناهگاهی نیاز دارند تا بیشتر از این دچار تفرقه نشوند، و کسی در حال حاضر بهتر از هادی زرندی ندارند وتا تعیین فرد جدید که به طور مسلم از خارج استان انتخاب می گردد، هادی زرندی به نظرشان گزینه خوبی می باشد چون مردم احترام ویژه ای برای روحانیت قائل هستند لذا سریع به او لباس روحانیت پوشاندند که این حرکت برای مردم شبهه انگیز شده است (اگر هم سواد وشایستگی لازم داشته باشد باز هم شبهه انگیز است.
آیا با وجود امام جمعه محترم حضرت آیت الله علما اعمال تفرقه انگیز مانند دعوت از سخنران و اقامه کننده نماز از خارج از استان و ملبس نمودن تعجیلی آقای هادی زرندی به لباس روحانیت صحیح می باشد؟
نقل قول
 
 
-1 #30 م-غلامیان /مقیم قم میگه 1393-04-03 06:57
ملبس شدن هادی زرندی نشانه چیست؟


تعجیل در ملبس نمودن هادی زرندی به لباس روحانیت سؤالاتی در ذهن ایجاد می کند که به عنوان نمونه چند مورد مطرح می نمایم.
در زمان حیات آیت الله زرندی چرا ملبس به لباس روحانیت نگردید؟
چرا تا سالگرد یا چهلم و هفته ویا تا بعد از خاکسپاری صبر ننمودند؟
اگر با این تعجیل انجام نمی شد چه خسارتی به استان و حوزه وارد می شد؟
آیا با ملبس نمودن او به لباس روحانیت جای خالی ایشان پر می شود؟
نقل قول
 
 
-7 #29 محمدرضا خواجوی میگه 1393-03-15 20:05
نه داداش من این بخش از طلاب که تن به تلبس
این لباس مقدس پیغمبرنمدهند روزهای قبل از ورودبه حوزه علمیه مگر با دید باز نمی دانستند یه روزی باید ملبس بشوندودر گوشه کنار تشکیلات امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)یا در شهر یا در روستا یا در اداره ای مشغول تبلیغ شرع مقدس اسلام بشوندچه مشکلی پیش آمده که دگر دیسی فکری در خصوص تلبس برایشان پیش امده مگر سایر طلاب مبلغ ملبس در سراسر کشورمثل اینها نبوده اندمثل شیر افتخار تلبس سر بازی حضرت ولی عصر(عج) پیدا کرده اند.در بین مردم خصوصا متدینینی که با روحانیت از گذشته تا بحال وخانواده های محترمشان این امر قابل قبول نبوده ونیست کهیک لباس شخصی رابعنوان روحانی قبول کنند.
----------------------
سلام اقای خواجوی عزیز
نمیدونم خواجوی خودمون هستی یا شخص دیگه بهر حال ارادت داریم،
من قصد تکلیف روشن کردن برای کسی رو ندارم اما واقعیات داره اینو نشون میده که این بخش از طلاب تعداد زیادی از دانش اموختگان حوزه را تشکیل میدهند از این رو حوزه با توجه به سرمایه گذاری های خود بر روی این طلبه ها نباید پتانسیل انها را از دست بدهد.
نقل قول
 
 
-8 #28 محمدرضا خواجوی میگه 1393-03-15 20:04
سلام /جناب تاران قسمت آخر مقاله شما به نوعی دارد به مدیریت حوزه دستور تحمیل می کند.
می گویی:(حوزه علمیه با توجه به تحولات زمانه تاملی جدی در این زمینه انجام دهد،)
تحولات زمانه از دید شما یعنی چه تیر هوایی آنهم در شب تاریک شلیک می کنی؟!
(این بخش از طلبه ها از جانب طلاب جوان کم کم به رسمیت شناخته میشوند و بنظر میرسد بمرور حوزه علمیه چاره ای جز پذیرش این بخش از طلاب ندارد)
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی