سه شنبه, 08 فروردين 1396

زیر پوست حوزه

پذیرش حوزه علمیه بدون آزمون ورودی

شنیده شده است علاقمندانی که نتوانسته اند در آزمون کتبی ورودی حوزه علمیه شرکت کنند می توانند با مراجعه به مدرسه مورد نظر و با موافقت مدیر مدرسه پذیرش شوند البته بشرط معدل نسبتا خوب و قبولی در آزمون شفاهی.


افزودن نظر » ادامه مطلب...

اخبــار حــوزه

آیت الله موسوی نژاد درگذشت

*آیت الله سید محمد موسوی نژاد (متولد دهم دیماه سال 1310 هجری شمسی) در مشهد به دنیا آمد پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح و چند سالی درس خارج فقه و اصول شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله میلانی، میرزاجوادآقا تهرانی و آیت الله مروارید حاضر شد سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در دروس مانند آیت‌الله العظمی خوئی و آیت الله العظمی شاهرودی شرکت کرد.   *وی در سال 1349 به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزاجوادآقا تهرانی مدرسه‌ علمیه‌‌ای در انتهای کوچه چهارباغ برای تربیت و تحصیل طلاب به سبک و سیاق متفاوت و منحصر به راه انداخت. طلاب فاضل و برجسته‌ای تحت مدیریت مستقیم ایشان در این مدرسه که بعدها به نام ایشان شهرت یافت مدارج علمی حوزه را در کنار درس اخلاق و عقاید و احکام گذرانده‌اند   *توجه به مسائلی اخلاقی و معنوی، انس با آداب، ادعیه و قرآن و اهتمام به نماز شب و نوافل در کنار توجه گسترده وخاص به دروس در کنار تحقیق و تفحص و...

معرفی کتاب

جریان‌های فکری در حوزه معاصر قم

«جریان یا جریان‌های فکری در حوزه معاصر کدام‌اند؟ ویژگی‌های آنها کدامند؟ چه کسانی آنها را نمایندگی می‌کنند؟ مبانی فکری این جریانها چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟ جریانهای فکری در حوزه معاصر در چه سطوحی فعالیت می‌کنند...


ادامه مطلب...

حوزه علمیه «در خود»، حوزه علمیه «برای خود»

آگاهي طبقاتي واژه‌اي است كه نويسندگان معتقد به سنت ماركس براي اشاره به فرايندي به كار مي‌برند كه به موجب آن اعضاي يك طبقه (يعني از سرنوشت و هويت جمعي‌شان) «آگاه» مي‌شوند. ماركس الگويي دو وجهي از كشمكش ارائه مي‌داد كه طبق آن كل جامعه را به دو طبقه اساسي تقسيم مي‌كرد: طبقه بورژوا (سرمايه‌دار) و طبقه پرولتاريا (كارگر)؛ كه همواره كشمكش بين اين دو بر سر منافع سرمايه و كار وجود داشت. پرولتاريا كم كم از طبقه‌اي «در خود» يعني اجتماع ساده‌اي از كارگران كه در موضع طبقاتي با يكديگر شريكند ولي آگاهي دسته جمعي ندارند، خارج مي‌شود و به صورت طبقه‌اي «براي خود» در‌مي‌آيد. ماركس طبقه در خود را گروهي از افراد دانسته كه به دليل نسبت مشتركي كه با ابزار توليد دارند به هم پيوسته‌اند. اما طبقه براي خود، گروهي از افرادند كه نه فقط نسبت مشتركي با ابزار توليد دارند بلكه متوجه شده‌اند كه داراي منافع مشترك هستند، و با همديگر فعاليت مي‌كنند تا به هدف و منافع مشتركشان دست يابند.

 

اصطلاح آگاهي طبقاتي با تعارض طبقاتي – انقلابي، ارتباطي تنگاتنگ دارد و به اراده مسلم كارگران براي شناخت دشمن مشتركشان (سرمايه‌داران) و هدف مشتركشان (پيروزي طبقه كارگر) دلالت مي‌كند. بر طبق نظر ك.ر.پوپر، اين امر نشان مي‌دهد كه چگونه در وضع عيني طبقات، ذهن اعضاي آن طبقه را سرشار از آگاهي مي‌سازد، يا اگر بخواهيم اين انديشه را به زباني بيان كنيم كه كمتر به هگل  وابسته باشد، بايد بگوئيم، آگاهي طبقاتي نشان مي‌دهد چگونه به مدد آن اعضاي يك طبقه به وضع طبقاتي خود، آگاهي مي‌يابند. به بياني ساده‌تر مي‌توان گفت كه آگاهي طبقاتي احساس گروهي است كه دستاوردها اجتماعي آن مشخصاً به كاميابي‌هايش به صورت يك گروه بستگي دارد. به بيان ديگر مي‌توان گفت كه آگاهي طبقاتي وقتي وجود دارد كه جامعه كاملاً گروهبندي شده باشد و اين گروهها از لحاظ خصوصيات اقتصادي مشابه باشند و در آزمون‌هايي كه در زمينه ادراك‌شان از خصوصيات مشترك، نيازهاي مشتركشان، و هدفهاي جمعي مشترك به عمل مي‌آيد، ثمرات بالا و مشابهي به دست آورند.

 

اصطلاح آگاهي طبقاتي را جامعه‌شناساني كه خارج از سنت ماركيستي قرار دارند، با تسامح، براي اشتمال بر هر گونه احساسات خودآگاهي يا احساس اشتراك هويت در بين اعضاي يك طبقه اجتماعي به كار برده‌اند. اصطلاح ديگري در ارتباط با آگاهي طبقاتي وجود دارد، كه آگاهي كاذب خوانده مي‌شود، «آگاهي كاذب» را طرفداران ماركس در وصف شرايط به كار مي‌برند كه پرولتاريا از درك ماهيت «حقيقي» منافع خود باز مي‌ماند و به آگاهي طبقاتي نائل نمي‌شود. اكثر كساني كه واژه آگاهي طبقاتي را به كار برده‌اند آن را از ماركس اقتباس كرده‌اند.

 

بر اساس این مدل در طول تاریخ ایران هرگاه حوزه های علمیه به خودآگاهی رسیده است و از طبقه «در خود» به طبقه «برای خود» تبدیل شده، توانسته است در جامعه تاثیرات بسیار موثری داشته باشد، البته منظور از تاثیرات در اینجا تاثیرات مثبت دینی است، نمونه هایی از این مورد را میتوان در جنبش تنباکو، انقلاب مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی ایران مشاهده کرد.

 

با مطالعه این موارد براحتی میتوان مشاهده کرد که در این برهه های تاریخی روحانیت روندی رو به رشد داشته است و با رسیدن به خود آگاهی بسمت حرکتهای ایجابی و تولیدی رفته است و از حالت انفعال خارج شده است، نکته مهم این است که زمانی که روحانیت و حوزه های علمیه به خودآگاهی میرسند از نظر حرکت فکری از جامعه جلو میزنند و در تشخیص مسائل جامعه موفقیت هایی را دارند از این رو جامعه نیز تمایل بسیاری به حوزویان دارد، همین مشاهده میگوید زمانی که حوزه علمیه به خودآگاهی نرسیده است و طبقه ای در خود بوده است پیله ای بدور خود کشیده و درگیر مسائل درونی است از این رو حرکتی انفعالی و دفاعی داشته است.

 

بنظر میرسد حوزه علمیه هم اکنون در وضعیت «در خود» قرار دارد یعنی اینکه پیله ای بدور خود بسته است، زندگی حوزویان از زندگی مردم جدا شده است و ارتباط حداقلی با مردم برقرار است، سوالات حوزویان سوالات جامعه نیست از این رو از منابر گرفته تا طرح های پژوهشی مسائلی را دنبال میکنند که بعضا بود و نبودشان خیلی برای جامعه فرقی ندارد، همه این مسائل باعث شده است تا جامعه نیز استقبالی از آنها نکند، در این شرایط روحانیت و حوزه های علمیه در یک تاخر تاریخی رنج میبرند و جامعه احساس میکند سالها از حوزه علمیه جلو افتاده است. حوزه علمیه امروز با همه گسترشی که در سالهای بعد از انقلاب داشته است از نظر کیفی خودآگاهی خود را از دست داده است و به طبقه ای در خود تبدیل شده است.

نظرات   

 
+1 #4 صبوری میگه 1392-08-27 09:09
سلام
متاسفانه حوزه زمانی متوجه بسیاری از واقعیتها خواهد شد که کار از کار گذشته است. فعلاً سرنوشت حوزه و کل کشور را چند دلال که در بنگاههای مسکن نشسته اند تعیین می کنند. به همان خداوندی که شریکی برای او نیست به همان خالق مهربانم با این وضعیت چگونه نام مولایمان را صدا می زنیم. در حیرتم از این همه نظم در بی نظمی. خداوندا صبرمان دیگر تمام شده است...
نقل قول
 
 
0 #3 مینا میگه 1392-08-26 20:22
سلام خب حالا رابطه عکس با مطلب چیه؟
---------
سلام
بقول معروف حاج آقای ما قائل به ربط نبودن.
شوخی کردم بالاخره با توجه به مطلب یه عکسی باید بذاری دیگه حالا گاهی بهم میخورن گاهی هم نه.
نقل قول
 
 
0 #2 یه بچه آخوند میگه 1392-08-25 18:06
آقا واقعا جالب بود؛
یکم درکش سخت بود، ولی خب مطلب خوبی بود،
ممنون
--------
سلام وادب
ممنونم از لطف شما.
نقل قول
 
 
+1 #1 باقری میگه 1392-08-25 17:17
رفقا نـقـشـمان که فراموشمان نشده انشاءالله؟!
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی