دوشنبه, 02 مرداد 1396

زیر پوست حوزه

پذیرش حوزه علمیه بدون آزمون ورودی

شنیده شده است علاقمندانی که نتوانسته اند در آزمون کتبی ورودی حوزه علمیه شرکت کنند می توانند با مراجعه به مدرسه مورد نظر و با موافقت مدیر مدرسه پذیرش شوند البته بشرط معدل نسبتا خوب و قبولی در آزمون شفاهی.


افزودن نظر » ادامه مطلب...

اخبــار حــوزه

آیت الله موسوی نژاد درگذشت

*آیت الله سید محمد موسوی نژاد (متولد دهم دیماه سال 1310 هجری شمسی) در مشهد به دنیا آمد پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح و چند سالی درس خارج فقه و اصول شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله میلانی، میرزاجوادآقا تهرانی و آیت الله مروارید حاضر شد سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در دروس مانند آیت‌الله العظمی خوئی و آیت الله العظمی شاهرودی شرکت کرد.   *وی در سال 1349 به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزاجوادآقا تهرانی مدرسه‌ علمیه‌‌ای در انتهای کوچه چهارباغ برای تربیت و تحصیل طلاب به سبک و سیاق متفاوت و منحصر به راه انداخت. طلاب فاضل و برجسته‌ای تحت مدیریت مستقیم ایشان در این مدرسه که بعدها به نام ایشان شهرت یافت مدارج علمی حوزه را در کنار درس اخلاق و عقاید و احکام گذرانده‌اند   *توجه به مسائلی اخلاقی و معنوی، انس با آداب، ادعیه و قرآن و اهتمام به نماز شب و نوافل در کنار توجه گسترده وخاص به دروس در کنار تحقیق و تفحص و...

معرفی کتاب

جریان‌های فکری در حوزه معاصر قم

«جریان یا جریان‌های فکری در حوزه معاصر کدام‌اند؟ ویژگی‌های آنها کدامند؟ چه کسانی آنها را نمایندگی می‌کنند؟ مبانی فکری این جریانها چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟ جریانهای فکری در حوزه معاصر در چه سطوحی فعالیت می‌کنند...


ادامه مطلب...

مراکز تخصصی حوزه، مدیران چند شغله و پایان نامه های ناتمام

ایجاد مراکز تخصصی در حوزه علمیه از تحولاتی است که دو دهه گذشته رخ داده است علی رغم آثار و تبعات مثبت این تحولات، این مراکز با مشکلاتی نیز روبرو هستند که رفع این مشکلات چندان دشوار نیست و شاید با تامل بیشتر بتوان در رفع این نواقص حرکت کرد، چندی پیش با مسئولین چند مرکز تخصصی گفتگوهایی داشتم که برخی از آنها منتشر شده است نقاط مشترکی مورد توجه همه این مدیران بود که به آنها اشاره می شود.

 

مراکز تخصصی حوزه

* مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآن با اشراف آیت‌الله مکارم شیرازی در سطح دو رشته علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن و سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن پذیرش می‌کند. همچنین مرکز تخصصی شیعه‌شناسی وابسته به این مرجع تقلید در استان‌های قم و البرز هر یک در سطح سه رشته شیعه شناسی دانش پژوه می‌پذیرند.

 

* مرکز تخصصی اسراء وابسته به آیت‌الله جوادی آملی در سطح سه رشته تفسیر و علوم قرآن طلبه پذیرش می‌کند.

 

* مرکز تخصصی کلام اسلامی با اشراف آیت‌الله سبحانی نیز در سطح دو رشته علوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی و سطح سه رشته‌های کلام مقارن و بررسی کلامی ادیان و فرق با گرایش نقد وهابیت اعلام پذیرش کرد.

 

* موسسه آموزش عالی حوزوی اصفهان وابسته به آیت‌الله مظاهری نیز در سطح دو رشته‌های علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن، علوم اسلامی با گرایش تاریخ اسلام، علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث، علوم اسلامی با گرایش فلسفه اسلامی، علوم اسلامی با گرایش تبلیغ، علوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی و علوم اسلامی با گرایش حقوق خصوصی و در رشته‌های سطح سه تفسیر وعلوم قرآن، شیعه شناسی، مهدویت، مذاهب اسلامی، تاریخ تشیع، فلسفه اسلامی، تبلیغ، کلام مقارن، نهج البلاغه، مدرسی ادبیات عربی، حقوق جزا و جرم شناسی و حقوق خصوصی از میان داوطلبان پذیرش می‌کند.

 

* مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی با اشراف آیت‌الله مقتدایی رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه در سطح دو رشته علوم اسلامی با گرایش حقوق و قضای اسلامی و سطح سه رشته‌های حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم‌شناسی اعلام پذیرش کرد.

 

* مرکز تخصصی امامت اهل بیت(ع) وابسته به آیت‌الله سید علی میلانی در سطح سه رشته امامت اهل بیت(ع) اعلام پذیرش کرد.

 

* مرکز تخصصی دارالهدی وابسته به آیت‌الله محمد ناصری در سطح سه رشته اخلاق و تربیت اسلامی و مرکز تخصصی حضرت مهدی(عج) وابسته به حجت‌الاسلام محسن قرائتی نیز در سطح سه رشته مهدویت اقدام به پذیرش طلاب می‌کند.

 

* مرکز تخصصی نهج البلاغه وابسته به آیت‌الله دین‌پرور در سطح سه رشته نهج البلاغه و موسسه آموزش عالی خاتم النبیین وابسته به حجت‌الاسلام محسن وحید خراسانی در سطح دو رشته علوم اسلامی با گرایش تبلیغ و سطح سه رشته‌های بررسی کلامی فرق و ادیان با گرایش نقد تصوف، بررسی کلامی فرق و ادیان با گرایش نقد مسیحیت، بررسی کلامی فرق و ادیان با گرایش نقد وهابیت و بررسی کلامی فرق و ادیان با گرایش نقد فرق انحرافی دانش پژوه می‌پذیرند.

 

* مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) وابسته به آیت‌الله فاضل لنکرانی در سطح سه رشته مذاهب اسلامی، مرکز تخصصی امیرالمومنین اهواز وابسته به آیت‌الله موسوی جزایری در سطح سه رشته‌های شیعه‌شناسی، تفسیر و علوم قرآن و فلسفه اسلامی و همچنین مرکز تخصصی علامه امینی تبریز وابسته به آیت‌الله مجتهد شبستری در سطح دو رشته علوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی و سطح سه رشته‌های شیعه شناسی و کلام مقارن دانش پژوه می‌پذیرند.

 

* موسسه آموزش عالی امام خمینی شیراز وابسته به آیت‌الله ایمانی در سطح دو رشته‌های علوم اسلامی با گرایش تبلیغ وعلوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی و در سطح سه رشته‌های کلام مقارن، تاریخ تشیع و تفسیر و علوم قرآن پذیرش دارد.

 

* موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران وابسته به حجت الاسلام والمسلمین رشاد در رشته‌های سطح دو علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن، علوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی و علوم اسلامی با گرایش حقوق و قضای اسلامی و در رشته‌های سطح سه تفسیر و علوم قرآن، کلام مقارن، حقوق خصوصی و حقوق جزا و جرم شناسی دانش پژوه می‌پذیرد.

 

* مرکز تخصصی علامه رفیعی در قزوین که وابسته به آیت‌الله باریک بین است، در سطح دو رشته علوم اسلامی با گرایش کلام اسلامی و سطح سه رشته کلام مقارن و مرکز تخصصی مهدویت شعبه خراسان رضوی وابسته به حجت‌الاسلام قرائتی در سطح سه رشته مهدویت از میان داوطلبان علاقه مند پذیرش می‌کنند.

 

موسسات و مراکز تخصصی همچون آموزش عالی امام حسن عسکری(ع) آمل، آموزش عالی قاسم‌ ابن الحسن تهران، آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تهران، مرکز تخصصی ولیعصر(ع) بناب، مرکز تخصصی توحید بابل، مرکز کلام آیت‌الله یثربی کاشان، مرکز تخصصی کلام شهرکرد، مرکز تخصصی مهدویت همدان و... از دیگر مراکز جذب طلاب در رشته‌های تخصصی هستند.

 

سه نکته:

پایان نامه های ناتمام: دفاع از پایان نامه نماد اتمام دوره ای از تحصیل در مراکز علمی است که نشان از قدرت دانش پژوه در امور تحقبق و پژوهش را دارد در اکثر مراکز تخصصی طلبه ها پایان نامه های خود را ناتمام می گذارند. در یکی از مراکز تخصصی قدیمی 1200 طلبه دوره سطح سه را تمام کرده بودند و فقط 400 پایان نامه دفاع شده بود و امیدی هم به 800 پایان نامه ناتمام نبود چه آنکه اکثر طلاب سالها بود که نیمه کاره رها کرده و رفته بودند. پایان نامه های حوزوی می تواند نشان از تولیدات علمی حوزه باشد اما ماجرای دردناکی را نشان می دهد ظاهرا مدیریت حوزه از نظر علمی به مراکز تخصصی اعتماد ندارد از این رو مایل است به تنهایی و راسا پایان نامه ها را مدیریت کند و طلاب باید بعد از اتمام دروس در مراکز تخصصی برای پایان نامه به مدیریت حوزه مراجعه کنند و طولانی بودن این فرایند از سوی حوزه آنچنان رنج آور است که بسیاری از طلاب از خیر پایان نامه می گذرند البته نباید فراموش کرد که مراکز تخصصی در زمینه آموزش مسائل روشی نیز وضعیت مناسبی ندارند و این هم در ناتمام گذاشتن پایان نامه ها بی تاثیر نیست.

 

مدیران چند شغله: در برخی از مراکز تخصصی مدیریت شغل دوم یا سوم مدیر است، مدیران مربوطه کار اصلی دیگری دارند و بعد از ظهر خود را برای مراکز تخصصی در نظر می گیرند از این رو  طبیعی است که توان اصلی آنها صرف مراکز تخصصی نخواهد شد، عدم حمایت کافی مدیریت از مدیران مراکز آنها را مجبور ساخته است کار دیگری نیز داشته باشند. مانند آن است که یک رئیس دانشگاه شغل دیگری داشته باشد و فقط عصرها بخواهد دانشگاه را اداره کند مشخص است همین چند شغله بودن مدیران تبعات فراوانی را بر مراکز مربوطه خواهد داشت. البته حمایت های مدیریت حوزه لزوما مسائل مالی نیست یکی از مدیران مراکز تخصصی می گوید ای کاش مدیریت حوزه حداقل در حد مدارس علمیه مقدماتی به این مراکز تخصصی بها می داد وی معتقد است حوزه قارچ گونه این مراکز را تولید می کند و یکی دو سال اول مورد توجه قرار می دهد و بعد از آن بحال خود راها می کند طبیعی است همین رفتارها می تواند انگیزه ها را سست کند.

 

نبود اساتید متخصص: یکی از مشکلات این مراکز تخصصی کمبود استاد متخصص در رشته های تخصصی است بطور مثال رشته ای مانند شیعه شناسی، نهج البلاغه، اخلاق و دیگر رشته ها نیازمند اساتیدی هستند که در آن زمینه بصورت تخصصی کار کرده باشد اما با نگاهی به اساتید برخی از این مراکز مشاهده می شود که اساتیدی ذی فنونی در این مراکز تدریس میکنند که بعضا رشته تخصصی چندان هم با مطالعات آنها ارتباط مستقیمی ندارد همین مساله باعث افت کیفیت آن مراکز علمی را بدنبال دارد. نکته دیگر اینکه حمایت مناسبی از اساتید صورت نمی گیرد و اساتید ممکن است بعد از دو سه سال تدریس مرکز را ترک کنند این مساله در میان مدت  و بلند مدت افت علمی مراکز را تشدید می کند یکی از مدیران مراکز تخصصی می گفت طلاب برخی از اساتید را پسند نمی کنند جهت این است که آن استاد اگر چه بصورت عمومی مطالعاتی را داشته است اما متخصص رشته مورد نظر نبوده است.

 

نظرات   

 
0 #2 سید محمد میرهاشمی میگه 1394-03-28 14:10
سلام علیکم و رحمه الله برکاته

خسته نباشید...
مطالبی که میفرستید و قبلا وبلاگتون بسیار بسیار عالی هستند...
من در حد امکان و وجود وقت اضافی مطالبتون رو دنبال میکنم...
خدا خیرتون بدهد...
در ضمن این آدرس وبلاگ بنده هست... خوشحال میشم به ما سر بزنید.
http://talabe-khalkhali.blog.ir/

بعدش چندتا سوال داشتم از خدمتتون...
من بعد دانشگاه سال 93 ثبت نام کردم حوزه اردبیل... و یه سالی میشه که طلبه ام...
البته وقتی دانشجو بودم لینک بسیج دانشگاهمون تو لینکاتون گذاشتید...
(بسیج دانشجویی دانشگاه ازاد خلخال)
امروز امتحانات پایه اولم تموم شد...
به چندتا دلیل میخوام انتقالی بگیرم قم ، حالا از خدمتتون چندتا سوال داشتم.

1ـ اسم مدرسه های خوب قم در سطح 1 چیه؟؟؟
همه میگن باید با مدیر مدرسه آشنا باشی و تو رو بپذیره... اما من آشنایی ندارم...
نمیدونم چیکار کنم... یکم راهنمایی بفرمایید و از نکات قوت و ضعف تحصیل در قم بفرمایید.

ممنون میشم راهنامایی و کمک بفرمایید. یا علی
نقل قول
 
 
0 #1 محمدامین میگه 1394-03-27 09:50
سلام
میخام زندگینامه کامل مدیر حوزمون رو بنویسم خواهش میکنم راهنمائیم کنید
-----------
سلام
خب بایدسوال طرح کنید در مورد بخش های مختلف ایشان و بعد بپرسید و بعد هم تنظم و اماده کنید بدین خودشونم تایید کنن
نقل قول
 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی