دوشنبه, 18 فروردين 1399

زیر پوست حوزه

پذیرش حوزه علمیه بدون آزمون ورودی

شنیده شده است علاقمندانی که نتوانسته اند در آزمون کتبی ورودی حوزه علمیه شرکت کنند می توانند با مراجعه به مدرسه مورد نظر و با موافقت مدیر مدرسه پذیرش شوند البته بشرط معدل نسبتا خوب و قبولی در آزمون شفاهی.


افزودن نظر » ادامه مطلب...

اخبــار حــوزه

آیت الله موسوی نژاد درگذشت

*آیت الله سید محمد موسوی نژاد (متولد دهم دیماه سال 1310 هجری شمسی) در مشهد به دنیا آمد پس از گذراندن دروس مقدمات و سطح و چند سالی درس خارج فقه و اصول شیخ هاشم قزوینی، شیخ مجتبی قزوینی، آیت‌الله میلانی، میرزاجوادآقا تهرانی و آیت الله مروارید حاضر شد سپس برای ادامه تحصیل به نجف اشرف هجرت کرد و در دروس مانند آیت‌الله العظمی خوئی و آیت الله العظمی شاهرودی شرکت کرد.   *وی در سال 1349 به توصیه، حمایت و راهنمایی میرزاجوادآقا تهرانی مدرسه‌ علمیه‌‌ای در انتهای کوچه چهارباغ برای تربیت و تحصیل طلاب به سبک و سیاق متفاوت و منحصر به راه انداخت. طلاب فاضل و برجسته‌ای تحت مدیریت مستقیم ایشان در این مدرسه که بعدها به نام ایشان شهرت یافت مدارج علمی حوزه را در کنار درس اخلاق و عقاید و احکام گذرانده‌اند   *توجه به مسائلی اخلاقی و معنوی، انس با آداب، ادعیه و قرآن و اهتمام به نماز شب و نوافل در کنار توجه گسترده وخاص به دروس در کنار تحقیق و تفحص و...

معرفی کتاب

جریان‌های فکری در حوزه معاصر قم

«جریان یا جریان‌های فکری در حوزه معاصر کدام‌اند؟ ویژگی‌های آنها کدامند؟ چه کسانی آنها را نمایندگی می‌کنند؟ مبانی فکری این جریانها چه تفاوتهایی با یکدیگر دارند؟ جریانهای فکری در حوزه معاصر در چه سطوحی فعالیت می‌کنند...


ادامه مطلب...

تکذیب انتقاد آیت‌الله جوادی آملی از گفتمان اعتدال

 

 

 

پایگاه خبری ˈاسراˈ وابسته به دفتر آیت الله عبدالله جوادی آملی، در توضیحی، انتقاد این مرجع تقلید از گفتمان اعتدال را تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا، این پایگاه خبری روز دوشنبه نسبت به شبهه افکنی و استفاده غیرعالمانه برخی رسانه ها از واژه شناسی «اعتدال» در کلام آیت الله جوادی آملی انتقاد و تاکید کرد از منظر این مرجع تقلید «اعتدالی که در مقابل افراط و تفریط باشد عین عدالت است».

به نوشته این سایت، در پی انتشار برخی اخبار منتسب به آیت الله جوادی آملی مبنی بر انتقاد ایشان از گفتمان اعتدال، به اطلاع می رساند، ایشان در دیدارهای متعدد با اقشار مختلف هنرمندان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی متناسب با موضوع صحبت، به واژه شناسی کلمه ˈاعتدالˈ از منظر قرآن کریم پرداخته اند.

در این مطلب افزوده شده است: آیت الله جوادی آملی در این مباحث با برتر و مقدم شمردن عدل بر اعتدال، نتیجه گیری کرده است که ˈاعتدالی که در مقابل عدل قرار گیرد عین رذالت است، لیکن اعتدالی که در مقابل افراط و تفریط باشد عین عدالت خواهد بود.

سایت اسرا افزوده است: آیت الله جوادی آملی همواره متذکر این نکته شده اند که همه ما و مسوولان موظف به اقامه عدل هستیم و نه اعتدال چرا که (وقتی عدل اتفاق بیفتد اعتدال را نیز با خود خواهد آورد چون) اعتدال لاجرم نتیجه و محصول اقامه عدل خواهد بود.

این مطلب، علاقه مندان را برای پیگیری مباحث آیت الله جوادی آملی در این باره به متن سخنان مطرح شده در دیدارهای این مرجع تقلید، منتشر شده در پایگاه www.esranews.org و همچنین جلد هفتم کتاب شریف تسنیم (چاپ 1378) ذیل آیه شریفه 143 سوره بقره، ارجاع داده است.

در پایان این مطلب با اشاره به انعکاس گزینشی سخنان آیت الله جوادی آملی، (که) به ایجاد تصویر نادرستی از معنای اعتدال از منظر ایشان منجر شده، همگان و بخصوص اصحاب رسانه را به امانتداری و رعایت اخلاق رسانه ای دعوت کرده است.

 

 

 

محکومیت اقدام بوکوحرام توسط یک مرجع تقلید ایرانی

 

 

 

آیت الله محمد علی گرامی در بیانیه ای حمله به مدرسه دخترانه مسیحی توسط فرقه بوکوحرام در نیجریه و اسیر کردن آنها را محکوم کرد.

متن بیانیه این مرجع تقلید به این شرح است:

بسمه تعالی

بار دیگر استعمار غرب با دست ارتجاع وهابیّت پیوند خورد و برای مشوّه ساختن چهرۀ اسلام ، جریان بسیار وحشتناک به بردگی گرفتن دانش آموزان مدرسه ای در نیجریه را بوجود آورد . فرقۀ ضدّاسلامی (بوکو حرام) به نام دین و با تظاهر به اسم اسلام به مدرسه ای مسیحی در نیجریه حمله کرده و دانش آموزان مسیحی مدرسه را به عنوان کنیز و برده اسیر نمودند و ادّعا کردند که حکم اسلام را اجرا می‌کنند .

غافل از آن که همۀ فرهیختگان و متخصصین علوم اسلامی می دانند که بردگی مطرح شده در قانون ، مربوط به جنگ است و منظور آن است که اسرا تحویل خانواده های مسلمان شوند تا نزد آنها تربیت اسلامی پیدا کنند و نه در زندان گرفتار باشند و نه اعدام شوند ، فاصلۀ میان حکم واقعی مربوط به جنگ با کار این فرقۀ تکفیری ضدّاسلام ، فاصلۀ زمین تا آسمان است . آن یک نوع فرزند خواندگی است که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمود : نگوئید برده ، بگوئید پسرم و دخترم.

و هدف هم تربیت است و نوعاً پس از مدتی به هر بهانه ای آزاد می شدند ، در فقه اسلامی هم کتاب العتق (آزادی) داریم نه کتاب الرّق (بردگی) . در برابر کار دیگر حکومت ها که اسرا را زندان می کنند و چه شکنجه ها که نمی شوند که نمونه آن را در زندان های مخوف اسرای ابوغریب و گوانتانامو دیدید و شنیدید .

ولی کار این فرقۀ ضدّاسلام یک حرکت وحشتناک ضدّبشری و سوءاستفاده جنسی و کاری است . دنیا بداند که اسلام از اینگونه فرقه ها بیزار می باشد و عذاب دنیا و آخرت در انتظار آنها می باشد . از درگاه الهی مسئلت داریم افکار جهانیان را روشن فرموده توفیق سعادت علم و ایمان به همه مرحمت فرماید.
ایران – قم محمد علی گرامی
اردیبهشت 1393

 

 

 

نظر ایت الله مکارم شیرازی درباره شب یلدای امسال

در مورد مواجه شدن ایام اخر سفر با شب یلدا سوالی را از آیت الله مکارم شیرازی پرسیده اند:
به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید بدین شرح است:

سوال؛

برگزای آیین شب یلدای امسال (سال 1393 ه . ش) که مواجه با دهه آخر صفر و شام رحلت پیامبر و شهادت امام حسن علیهما السلام است از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

پاسخ معظم له؛

سنت خوب صله رحم که همراه با کار خلاف شرعي نباشد از نظر اسلام مورد تاييد است و در اين ايام عزا، از برگزاري مجالس شاد، خودداري شود.

مسلم قلی پور گیلانی در حادثه منی درگذشت

به گزارش خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلین مسلم قلی پور گیلانی از اساتید حوزه علمیه قم در حادثه منی درگذشت وی کتاب هایی از دوره سطح حوزه علمیه را تلخیص کرده بود و مورد توجه طلبه ها بود. چند وقت پیش با ایشان مصاحبه ای انجام داده بودم. در اینجا بخوانید.

پیام تسلیت آیت الله وحید خراسانی در پی وقوع فاجعه منا

حضرت آیت الله وحید خراسانی از مراجع تقلید در پی وقوع فاجعه منا که منجر به کشته شدن هزاران نفر از حجاج شد پیام تسلیتی صادر کرد.

 

متن پیام:

 

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعون
قال الله تبارک وتعالی: " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه"[کسی که از خانه خود بیرون بیاید در حالی که بسوی خدا و رسولش هجرت می کند پس مرگش فرا برسد تحقیقا اجر او با خداوند می باشد]


خوشا به حال کسانی که در مهمانی خدا مصداق این آیه کریمه شدند؛ آنها کسانی هستند که امیرالمؤمنین علیه السلام درباره شان فرمود:" واختار من خلقه سماعا أجابوا إلیه دعوته ، وصدقوا کلمته ، ووقفوا مواقف أنبیائه ، وتشبهوا بملائکته المطیفین بعرشه[خداوند از خلق خود اختیار کرد و برگزید آنهایی را که نداى منادى او را شنیدند و دعوت او را اجابت کردند و سخن او را تصدیق نمودند. و ایستادند در جاهائى که انبیاء او در آنجا ایستادند و به ملائکه ای که گرد عرش خدا صف زده اند، تشبه کردند]؛ آنان در حالی جان دادند که در مواقف انبیا بودند و کاری شبیه ملائکه عرش خدا می کردند. و به مقامی رسیدند که اجر آن بر خدا واقع شد؛ و این جمله فوق ادراک و بیان است.


و سعادتمند بازماندگانی که در این مصیبت صبر کنند و مشمول شفاعت درگذشتگان شان در درگاه خداوند باشند.